Функціональні та бізнес-вимоги, що це і як зібрати для техзавдання на розробку сайту
До складання техзавдання замовник повинен визначити, які завдання потрібно закласти в основу проекту, які способи взаємодії з відвідувачами є пріоритетними, як сайт буде виглядати. Йдеться про функціональні та бізнес-вимоги, що дозволяють оцінити вартість, терміни і бюджет, необхідні для розробки. Чим чіткіші умови, тим менше буде доробок: розповідаємо, як зібрати вимоги, на що потрібно звертати увагу в першу чергу.
Функціональні вимоги
Ця група відображає принцип роботи системи при взаємодії з користувачами. Наприклад, можна відобразити процес реєстрації, додавання товару до кошика та подальшу покупку, підписку на новинну розсилку. Функціонал - це логіка роботи і набір основних можливостей.
Якщо клієнт замовляє створення інтернет-магазину, то у розробника з'являються питання з приводу функціоналу: чи буде реалізований особистий кабінет, які способи оплати потрібно підключити, доступність партнерських програм тощо. Окремим блоком йдуть нефункціональні можливості (з основним видимим функціоналом не пов'язані):
- продуктивність. Визначає швидкість взаємодії: час реакції на дію або завантаження сторінок;
- зручність для відвідувачів. Це інтуїтивно зрозуміле меню, час, необхідний для пошуку інформації, інше;
- безпека. Захист персональних даних користувачів - понад усе, також важливі стійкість до зломів, хакерських і вірусних атак;
- адаптивність. Сайт повинен коректно відображатися у всіх браузерах і з будь-яких типів пристроїв (планшети, смартфони, персональні комп'ютери);
- географія роботи. Для компаній, що ведуть співпрацю із зарубіжними клієнтами, потрібен переклад контенту іноземною мовою, а також додавання інших валют тощо.
Нефункціональні вимоги зачіпають візуальну складову сайту, таку як картинки, додаткові ефекти, шрифти та інші компоненти, що відповідають за зовнішній вигляд і зручність при взаємодії.
Зрозуміти, що таке функціональні і нефункціональні вимоги, можна через приклад. Функціональні - це класичний віз з місцем для посадки і кіньми, нефункціональні - зовнішній дизайн автомобіля, доповнений лампочками, табличками. Багато споживачів переплачують за лапочки і значки, наприклад, емблему Mercedes, але в цей же час хочуть, щоб механізми працювали справно. Приблизно такий же принцип лежить в основі сайту: функціональність - вміст, що залишається невидимим для користувача, нефункціональні вимоги - зовнішня оболонка.
Бізнес-вимоги
Стосуються бізнес-складової, необхідні для визначення ключових комерційних завдань. Ці вимоги, що відрізняє їх від функціональних, зрозумілі власнику компанії, який не розбирається в технічних особливостях розробки. До бізнес-вимог належать:
- відомості про компанію: назва, дата заснування, напрямок діяльності, переваги та відмінності від конкурентів, айдентика;
- інформація про цільову аудиторію. Потрібно визначити, хто буде відвідувати сайт і виконувати цільові дії. Враховуються ключові особливості: географічні (місце проживання, тип населеного пункту), соціальні (вік, стать, освіта, сімейний стан), психологічні (болі, потреби). Розробник повинен зрозуміти, чому люди будуть відвідувати сайт: купівля і вибір товару, отримання розрахунку дизайн-проекту або прочитання свіжих новин;
- основні цілі сайту: високі продажі, інформування про компанію, збільшення впізнаваності, інші.
Будь-яку задачу можна вирішити із залученням декількох способів, головне - правильна розстановка акцентів. Якщо компанія хоче підвищити продажі, то в пріоритеті - конверсійні елементи, бажає підтвердити статус - фірмовий стиль, комфорт і ергономічність.
Чому вимоги важливі, які завдання вони вирішують
Наявність чітких вимог спрощує взаємодію в ланцюжку клієнт - команда розробника - розуміння технічного завдання. Вони дозволяють досягати таких цілей:
- попередження великої кількості доробок;
- скорочення терміну розробки;
- економія не тільки часу, але і бюджету. Замовник скорочує витрати за рахунок ефективного планування. Незрозумілі вимоги тягнуть за собою розмиті фінансові цілі, а також збільшують чек проекту;
- своєчасне виявлення помилок, що підвищує якість готового сайту і скорочує витрати на його створення;
- можливість передбачити результат. Розробник визначає, що працює в правильному напрямку. Замовник виставляє умови, підрядник - дотримується їх, що попереджає «політ фантазії» і вихід за рамки.
Після завершення розробки сайт буде таким, яким його хотів бачити клієнт. Він має можливість оцінювати його за готовим набором критеріїв, а розробник зможе захистити свої права, якщо виникнуть додаткові побажання, не зафіксовані в технічному завданні.
Хто здійснює збір даних
Збір вимог - відповідальність замовника, адже саме він розуміє, яким хоче бачити готовий проект. Крім нього ніхто не зможе визначити, які функції і візуальні елементи необхідні. Функціональні вимоги збирають IT-відділ та маркетологи підрядника, а також інші фахівці, які допомагають зробити головну сторінку конверсійної і такої, що дає відповіді на всі поточні питання потенційних клієнтів.
Якщо компанія підрядника маленька і не має маркетологів, аналітиків та інших фахівців, то краще звернутися в стороннє агентство. Представники останнього виконають конкурентне дослідження і підготують digital-стратегію, але краще шукати підрядника, який працює за системою «все включено» - від аналізу аудиторії до розробки сайту.
Іноді замовники займаються збором вимог спільно з маркетологом, проте логіка роботи - завдання клієнта, це питання не вирішити грошима. До збору вимог необхідно:
- вивчити сайту конкурентів;
- проаналізувати власний бізнес.
Дані вивчає і розробник, і клієнт, останній на етапі збору функціональних вимог розуміє, яким буде сайт, яке розташування елементів і які процеси будуть здійснюватися. Якщо необхідно звертатися до сторонніх фахівців, то простіше залучити маркетолога або аналітика на аутсорсі, що дешевше на відміну від прийому співробітника в штат. Замовник повинен надати дані про компанію, продукт, клієнтів і завдання, які повинен вирішувати проект. Будуть потрібні базові маркетингові навички, які можна отримати як на короткострокових курсах, так і після прочитання тематичних статей.
Методи збору вимог
Для збору вимог залучаються такі методи:
- бриф на розробку, який заповнює замовник;
- особисте інтерв'ювання;
- робота з документацією - від брендбуку до інструкцій для продуктів;
- постійна присутність представника компанії-замовника, що комунікує з командою підрядника;
- спільні наради та мозкові штурми.
На базі зібраних вимог формується окремий документ, що лягає в основу технічного завдання. Він має форму брифу, позбавлений технічної інформації, розбитий на розділи:
- бізнес-вимоги, що визначають цілі проекту та завдання сайту;
- дизайнерські особливості: шрифти, колірні рішення, стилістика, що збігаються з фірмовим стилем компанії-замовника;
- вимоги, що висуваються користувачами сайту (йдеться про права доступу). Фіксуються відомості про те, які дані зможуть бачити, редагувати і додавати різні групи користувачів. Наприклад, бухгалтер бачить рахунки і звіти, менеджер з продажу - замовлення, контент-менеджер - розділи для оформлення сторінок;
- вимоги відвідувачів, формується візуалізація шляху CJM.
Функціональні вимоги складають під час роботи над проектом, замовник може вказати приклад вподобаного сайту або описати можливості своїми словами. У процесі бесіди менеджер фіксує все і виділяє головне, потім - складає документ, який погоджує замовник, після чого він переходить на наступний етап розробки.
Ще один спосіб - заповнення брифу, де представлені поширені питання і є місце для розгорнутих відповідей клієнта. Якщо зібраної інформації недостатньо, то буде підключено менеджер і програміст, які забезпечують отримання додаткових даних. Може виявитися, що клієнту потрібен не сайт, а сторінка в соціальних мережах. Наприклад, майстру манікюру підходить локальна група у ВКонтакте, а не багатосторінник. Багато клієнтів не надто говіркі, інші - не можуть сформулювати цілі, тому повнота техзавдання залежить від професіоналізму команди розробника. На цьому етапі для сайтів, які будуть просуватися в пошукових системах, формується семантичне ядро: воно впливає на структуру і забезпечує відповідність вимогам пошуковиків.
Які помилки варто попередити, збираючи вимоги
Вимоги повинні бути коректними і ємними, позбавленими складних і незрозумілих формулювань. Надмірне занурення в деталі може заплутати розробника, розглянемо на прикладі:
- "Форма реєстрації - красива і зручна" - неправильно, "Форма реєстрації містить 2 поля: для імені та номера телефону, можна вибрати реєстрацію через соціальні мережі Однокласники або ВКонтакте "- правильно;
- «Хочеться, щоб всі сторінки завантажувалися дуже швидко» - неправильно, «Час завантаження сторінки - не більше 2 секунд» - вірно.
Остаточних вимог не може бути: деякі доводиться постійно тестувати, вибираючи кращі формати. Нерідко все не вдається врахувати відразу, наприклад, менеджер не виконав аналіз інших сайтів або не оцінив специфіку бізнесу - причини, що тягнуть за собою складнощі. Деякі моменти можуть залишитися втраченими: процеси і вимоги обумовлені, а про бухгалтера, який буде переглядати звіти, забули. У цьому випадку створюється додаткова угода на доопрацювання.
Насамкінець
Збір функціональних і бізнес-вимог виконується до формування технічного завдання на розробку, що дозволяє визначити чіткі терміни і правильно розрахувати бюджет. Такий підхід попереджає розбіжності між клієнтом і підрядником, важлива конкретизація вимог, зафіксованих у технічному завданні. Чим останнє точніше, тим менше доробок буде потрібно в ході реалізації проекту. Замовник повинен брати безпосередню участь - саме він краще за всіх розуміє специфіку бізнесу і формує концепцію фінішного результату. Якщо підрядник займається тільки розробкою, то допомогу в галузі маркетингових та аналітичних досліджень краще отримати в сторонньому агентстві або у фахівців на аутсорсингу.